Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Bo nie chcę, bracia, abyście nie mieli wiedzieć, że ojcowie nasi wszyscy byli pod obłokiem i że wszyscy przeszli przez morze.
[2] »I wszyscy w Mojżeszu, obłoku i morzu byli ochrzczeni.
[3] »I wszyscy pożywali ten sam pokarm duchowy,
[4] »i wszyscy pili ten sam napój duchowy, bo pili z opoki duchowej, która im towarzyszyła, a opoką był Chrystus.
[5] »Ale w większości z nich nie upodobał sobie Bóg, bo ciała ich zaścieliły pustynię.
[6] »Zdarzenia te stały się wyobrażeniem dla nas, abyśmy nie pożądali złego, jak oni pożądali.
[7] »I abyście się nie stali bałwochwalcami jak niektórzy z nich, jak napisane jest:
Zasiadł lud, by jeść i pić, i powstawszy zaczęli się bawić. [8] »Nie dopuszczajmy się rozpusty, jak niektórzy z nich rozpusty się dopuścili i legło ich dnia jednego dwadzieścia trzy tysiące.
[9] »Nie kuśmy Pana, jak niektórzy z nich kusili i poginęli od wężów.
[10] »Ani nie narzekajcie, jak niektórzy z nich narzekali i zginęli z ręki niszczyciela.
[11] »A to wszystko działo się jako wyobrażenie rzeczy przyszłych i napisane jest ku przestrodze dla nas, którzy żyjemy w tych czasach ostatecznych.
[12] »Przeto kto mniema, że stoi, niech uważa, aby nie upadł.
[13] »Pokusa nachodząca was, nie jest nad wasze ludzkie siły, Bóg wszakże jest wierny i nie dopuści kusić was ponad wasze siły, ale razem z pokusą da też i wyjście, abyście ją przetrzymać mogli.
[14] »Dlatego też, najmilsi moi, uciekajcie od bałwochwalstwa.
[15] »Przemawiam jak do rozumnych, wy sami rozsądźcie, co mówię.
[16] »Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czyż nie jest uczestnictwem we krwi Chrystusowej? A chleb, który łamiemy, czyż nie jest uczestnictwem w ciele Chrystusowym?
[17] »Bo wielu nas jest jednym chlebem i jednym ciałem; wszyscy bowiem jednego chleba uczestnikami jesteśmy.
[18] »Patrzcie na Izraela według ciała, czy ci, którzy pożywają z ofiar, nie są uczestnikami ołtarza?
[19] »Cóż więc? Czy mówię, żeby rzecz ofiarowana bożkom miała coś znaczyć? Albo, żeby bożek był czymś?
[20] »Ale co poganie ofiarują, czartom ofiarują, a nie Bogu. A nie chcę, abyście byli wspólnikami czartów. Nie możecie pić kielicha Pańskiego i kielicha czartowskiego;
[21] »nie możecie być uczestnikami stołu Pańskiego i stołu czartowskiego.
[22] »Czyż mamy do gniewu pobudzać Pana? Czy jesteśmy mocniejsi od niego? Wszystko wolno, ale nie wszystko jest pożyteczne.
[23] »Wszystko wolno, ale nie wszystko buduje.
[24] »Niech nikt nie szuka własnej korzyści, lecz dobra bliźniego.
[25] »Wszystko, co sprzedają w jatce, jedzcie, o nic nie pytając dla spokoju sumienia.
[26] »Pańska bowiem jest ziemia i napełnienie jej. [27] »Jeżeli kto z pogan zaprasza was i zechcecie pójść, jedzcie wszystko, co wam podadzą, o nic nie pytając dla spokoju sumienia.
[28] »A gdyby kto powiedział: „To było złożone w ofierze”, nie jedzcie – ze względu na tego, który ostrzegł i na spokój sumienia.
[29] »A sumienia, powiadam, nie własnego, ale cudzego, czemuż bowiem cudze sumienie miałoby osądzać moją wolność?
[30] »Jeżeli ja spożywam z dziękczynieniem, czemu mi urągać mają za to, za co ja dzięki czynię?
[31] »Czy więc jecie, czy pijecie, czy co innego czynicie, wszystko na chwałę Bożą czyńcie.
[32] »Nie dawajcie zgorszenia ani Żydom, ani Grekom, ani Kościołowi Bożemu,
[33] »jak i ja wszystkim we wszystkim staram się dogodzić, nie szukając, co jest pożyteczne dla mnie, ale co dla wielu, aby byli zbawieni.