Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Prawdę mówię w Chrystusie, nie kłamię - poświadcza mi to moje sumienie w Duchu Świętym -
[2] »że odczuwam ogromny smutek i nieustający ból w moim sercu.
[3] »Bo sam byłbym gotów zostać odłączony od Chrystusa, jeśliby to miało pomóc moim braciom, moim krewnym według ciała -
[4] »Izraelitom. Z nimi łączy się usynowienie i chwała, przymierza i nadanie Prawa, służba przy ołtarzu oraz obietnice.
[5] »Do nich należą ojcowie i z nich - według ciała - wywodzi się Chrystus, stojący ponad wszystkim Bóg błogosławiony na wieki. Amen.
[6] »Słowo Boga jednak nie zawiodło. Dlatego, że przecież nie wszyscy, którzy pochodzą z Izraela, są Izraelem.
[7] »Nie wszyscy też są dziećmi Abrahama tylko dlatego, że są jego potomkami. Jest inaczej:
Twoim potomstwem będą nazwani potomkowie Izaaka.
[8] »Znaczy to, że dziećmi Boga nie są dzieci cielesnego pochodzenia. Jako potomstwo liczą się dzieci obietnicy.
[9] »Obietnica bowiem głosi:
Przyjdę za rok o tym czasie, a Sara będzie miała syna.
[10] »Na tym nie koniec. Otóż Rebeka miała dzieci z jednym mężczyzną, z naszym ojcem Izaakiem.
[11] »Lecz zanim się urodziły, zanim dokonały czegokolwiek, dobrego lub złego - dla utrzymania Bożego planu, opartego na wybraniu
[12] »zależnym nie od uczynków, lecz od Tego, który powołuje - powiedziano jej, że
starszy będzie służył młodszemu.
[13] »Stało się tak zgodnie z zapowiedzią:
Jakuba ukochałem, a Ezawa odsunąłem.
[14] »Moglibyśmy więc zapytać: Czy Bóg jest niesprawiedliwy? W żadnym razie.
[15] »Do Mojżesza bowiem mówi:
Zmiłuję się, nad kim się zmiłuję, i zlituję, nad kim się zlituję.
[16] »A zatem okazanie miłosierdzia nie zależy od osoby, która tego pragnie, albo która o to zabiega, lecz od Boga, który je okazuje.
[17] »Pismo bowiem przytacza takie słowa skierowane do faraona:
Właśnie po to cię ustanowiłem, by na tobie okazać swą moc i by po całej ziemi rozeszła się sława mojego imienia.
[18] »Bóg zatem komu chce, okazuje miłosierdzie, a kogo chce, czyni nieustępliwym.
[19] »Zapytasz zatem: Dlaczego więc jeszcze oskarża? Bo czy ktoś kiedyś zdołał oprzeć się Jego woli?
[20] »O, człowieku! A kim ty jesteś, że podnosisz głos przeciw Bogu?
Czy dzban pyta swego twórcę: Dlaczego nadałeś mi ten kształt?
[21] »Czy garncarz nie ma władzy nad gliną? Czy nie może z tej samej gliny zrobić naczynia do celów zaszczytnych i naczynia do pospolitych?
[22] »A co, jeśli Bóg, chcąc ukazać swój gniew i objawić swą moc, z ogromną cierpliwością znosił naczynia gniewu przygotowane już do zniszczenia?
[23] »Co, jeśli na tym tle chciał objawić potęgę swej chwały nad naczyniami zmiłowania, które wcześniej przygotował do chwały?
[24] »Właśnie jako takie naczynia powołał nas - nie tylko spośród Żydów, lecz także spośród pogan,
[25] »jak mówi u Ozeasza:
Nie mój lud nazwę moim ludem i niekochaną - ukochaną. [26] »Tam zaś, gdzie im powiedziano: Nie jesteście moim ludem, tam właśnie zostaną nazwani synami żywego Boga. [27] »Izajasz z kolei woła w związku z Izraelem:
Choćby synów Izraela było tylu, co piasku nad morzem, i tak tylko resztka dostąpi zbawienia - [28] »Pan spełni to Słowo na ziemi całkowicie i bez zwłoki. [29] »Ponadto Izajasz zapowiada:
Gdyby Pan Zastępów nie pozostawił nam potomstwa, stalibyśmy się jak Sodoma, przypominalibyśmy Gomorę. [30] »Co z tego wynika? To, że poganie, którzy nie zabiegali o sprawiedliwość, otrzymali ją, to jest sprawiedliwość opartą na wierze.
[31] »Izrael zaś, idący za Prawem, do sprawiedliwości przez Prawo nie doszedł.
[32] »Dlaczego? Dlatego, że nie upatrywał jej w wierze, lecz liczył - można rzec - na uczynki. Potknął się przy tym o kamień obrazy,
[33] »zgodnie z tym, jak napisano:
Oto kładę na Syjonie kamień obrazy i skałę skandalu. Ten, kto w Niego wierzy, nie będzie zawstydzony.