Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Bo ten to jest Melchizedech, król Salem, Kapłan Boga Najwyższego, który wyszedł naprzeciwko Abrahamowi powracającemu po pobiciu królów i błogosławił mu,
[2] »któremu i dziesięciny dał Abraham ze wszystkiego. Ten tedy najpierw wykłada się Król Sprawiedliwości, a potem i Król Salem, to jest Król Pokoju;
[3] »bez ojca, bez matki, bez rodowodu, nie mając ani początku dni, ani końca życia, będąc przypodobany Synowi Bożemu, trwa Kapłanem na wieki.
[4] »Patrzcie tedy, jako zacnym był ten, któremu Abraham patryarcha dał dziesięciny co z najlepszych rzeczy.
[5] »A ci, którzy otrzymują kapłaństwo z synów Lewi, mają to rozkazanie, aby według swego Zakonu brali dziesięcinę od ludu, to jest od swoich współbraci, chociaż także i oni wyszli z biódr Abrahama.
[6] »Ale tutaj ten, którego ród nie był zaliczony do nich, dziesięcinę brał od Abrahama, i temu, który miał obietnicę, błogosławił.
[7] »A toć jest (prawdą) bez wszelkiego sporu, że co jest mniejsze, bywa błogosławione od tego, co jest zacniejsze.
[8] »I nadto tutaj (w Starym Zakonie) biorą dziesięciny ludzie śmiertelni, a tam Ten, o Którym świadczy (Pismo), że jest żywy;
[9] »i, że tak powiem, przez Abrahama sam Lewi, który dziesięciny bierze, dziesięcinę dał,
[10] »bo jeszcze w biodrach ojca Abrahama był, gdy wyszedł naprzeciw niemu Melchizedech.
[11] »Jeśliby tedy doskonałość miała być przez kapłaństwo Lewickie (albowiem lud pod niem otrzymał Zakon), to na cóż jeszcze było potrzeba, ażeby powstał inny Kapłan podług porządku Melchizedecha, a nie raczej był nazwany kapłan według porządku Aarona?
[12] »Boć za przeniesieniem kapłaństwa musi się też stać przeniesienie i Zakonu.
[13] »Albowiem Ten, o Którym tu rzecz jest, z innego jest pokolenia, z którego nikt przy ołtarzu na służbie nie bywał.
[14] »Bo to jawne jest, że Pan nasz wyszedł z pokolenia Judy, o którem to pokoleniu Mojżesz co do kapłaństwa nic nie mówił.
[15] »I to jeszcze daleko jaśniej się okazuje stąd, że na podobieństwo Melchizedecha powstaje inny Kapłan,
[16] »Który się stał nie według Zakonu cielesnego rozkazu, ale według mocy żywota nieśmiertelnego.
[17] »Bo poświadcza Pismo (mówiąc): Albowiem Ty jesteś Kapłanem na wieki podług porządku Melchizedecha.
[18] »– Dzieje się bowiem odrzucenie pierwszego przykazania dla niemocy i niepożyteczności jego,
[19] »– bo Zakon niczego nie przywiódł ku doskonałości, – a wprowadzenie lepszej nadziei, przez którą przybliżamy się do Boga.
[20] »I jako wielka to jest rzecz, że nie bez przysięgi
[21] »(bo inni bez przysięgi stali się Kapłanami), ale Ten z przysięgą uczynioną przez Tego, Który rzekł do Niego: Przysiągł Pan i nie będzie tego żałował: Ty jesteś Kapłanem na wieki.
[22] »Na tyle to daleko lepszego Testamentu stał się rękojmią Jezus.
[23] »I innych Kapłanów musiało być wielu, przeto że im śmierć nie pozwoliła trwać długo;
[24] »ale Ten dlatego, że trwa na wieki, ma wiekuiste kapłaństwo.
[25] »Stąd też może i zbawiać na wieki przystępujących przez Niego do Boga, zawsze żyjąc, aby się przyczyniał za nami.
[26] »Bo przystało, abyśmy takiego mieli Najwyższego Kapłana: Świętego, niewinnego, niepokalanego, odłączonego od grzeszników i któryby się wyższym stał niż Niebiosa,
[27] »Któremu nie było tego potrzeba, aby jako inni Kapłani, na każdy dzień najpierw za Swoje grzechy ofiarował ofiary, a potem za ludzkie; albowiem Ten raz to uczynił, ofiarując Samego Siebie.
[28] »Zakon bowiem postanawia Kapłanami ludzi podległych słabościom, ale mowa przysięgi, która się stała po Zakonie, postanowiła Syna wiecznie doskonałego.