Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Powiadam tedy: Izali Bóg odrzucił lud Swój? Uchowaj Boże. Bo i ja też jestem Izraelitą z nasienia Abrahamowego, z pokolenia Benjamina.
[2] »Nie odrzucił Bóg ludu Swojego, który przeznaczył. Izali nie wiecie, co powiada Pismo o Eliaszu, jako się przyczyniał do Boga przeciwko ludowi Izraelskiemu, mówiąc:
[3] »Panie, proroków Twoich pozabijali, ołtarze Twoje poburzyli, a jam tylko sam został, i szukają duszy mojej?
[4] »Ale co mu odpowiedź Boża mówi? Zostawiłem Sobie siedem tysięcy mężów, którzy się nie kłaniali przed bałwanem Baalem.
[5] »– Tak też i w tym czasie, ostatki według wybraństwa łaski zbawione się stały.
[6] »A jeśli z łaski, tedyć już nie z uczynków. Bo gdyby inaczej było, to łaska nie byłaby już łaską.
[7] »Cóż tedy? Czego szukał lud Izraelski, tego nie osiągnął, wybraństwo zaś osiągnęło, a inni się zaślepili,
[8] »tak jako napisane jest: Dał im Bóg ducha snu twardego: oczy, aby nie widzieli; uszy, aby nie słyszeli, aż do dzisiejszego dnia.
[9] »– A Dawid powiada: Niech będzie stół ich przed nimi sidłem, i na ułowienie ich, i na zgorszenie, i na odpłacenie im.
[10] »Niech będą zaćmione oczy ich, aby nie widzieli, i grzbietu ich zawsze nakrzywiaj.
[11] »– Powiadam tedy: Izali tak się potknęli, że upadli? Uchowaj Boże. Ale za ich wykroczeniem przyszło zbawienie dla pogan, aby im tego zazdrościli.
[12] »– Ponieważ tedy ich wykroczenia stały się bogactwem dla świata i ich umniejszenie bogactwem dla pogan, to jakoż daleko więcej ich napełnienie.
[13] »Bo to wam, poganom, powiadam, że póki jestem Apostołem pogan, posługowanie moje mam we czci,
[14] »w nadziei, że może jako pobudzę do zazdrości współkrewnych ciała mojego i niektórych z nich przywiodę ku zbawieniu.
[15] »Albowiem jeśli ich odrzucenie jest pojednaniem dla świata, to czemże będzie przyjęcie ich, jeśli nie żywotem z umarłych?
[16] »Jeśli więc rozczyn święty jest, tedy i ciasto; i jeśli korzeń święty jest, tedy i gałęzie.
[17] »A jeśli się niektóre gałęzie złamały, a ty będąc pierwej leśną oliwą, zostałeś wszczepiony w nie i stałeś się uczestnikiem korzenia i tłustości oliwnego drzewa,
[18] »to nie przechwalajże się przeciwko gałęziom. Bo jeśli się przechwalasz, to wiedzże, że nie ty korzeń nosisz, ale korzeń ciebie.
[19] »A jeśli powiadasz: Odłamane są gałęzie, abym ja był wszczepiony.
[20] »Dobrze, ale dla niedowiarstwa odłamane są, a ty wiarą stoisz: nie rozumiejże wysoko o sobie, ale się bój.
[21] »Bo jeśli Bóg przyrodzonym gałęziom nie przepuścił, żeby też i tobie nie przepuścił.
[22] »Patrz tedy na dobroć i srogość Bożą; zwłaszcza na srogość względem tych, którzy upadli, a na dobroć Bożą nad tobą, jeśli będziesz trwał w tej dobroci. Bo jeśliby inaczej, tedy i ty będziesz wycięty.
[23] »Ale i oni, jeśli nic będą trwać w niedowiarstwie, będą wszczepieni; boć mocen jest Bóg znowu ich wszczepić.
[24] »Albowiem jeśli ty, będąc wycięty z oliwy, z natury swej leśnej, przeciwko naturze swej wszczepiony zostałeś w oliwę dobrą, to jakoż daleko bardziej ci, którzy są przyrodzonymi, będą wszczepieni w swoją własną oliwę.
[25] »Bo nie chcę, bracia, abyście wiedzieć nie mieli o tej tajemnicy (żebyście nie byli sami w sobie mądrymi), że zaślepienie przydarzyło się ludowi Izraelskiemu w części, ażby zupełność pogan weszła,
[26] »a tak, żeby wszystek Izrael był zbawiony, jako napisane jest: Przyjdzie z Syonu, Który wyrwie i odwróci bezbożność od Jakóba;
[27] »a ten niech mają ode Mnie Testament: gdy zgładzę grzechy ich.
[28] »– Co się tyczy Ewangelii, to wprawdzie są oni nieprzyjaciółmi dla was; ale co dotyczy wybraństwa, są najmilszymi ze względu na Ojców.
[29] »Albowiem bez żałowania są dary i powołania Boże.
[30] »Bo jakoście i wy niegdyś nie wierzyli Bogu, a teraz otrzymaliście miłosierdzie z przyczyny ich niedowiarstwa,
[31] »tak i oni teraz nie uwierzyli ku waszemu miłosierdziu, aby też i oni miłosierdzie otrzymali.
[32] »Albowiem zamknął Bóg wszystko w niewierze, aby się nad wszystkimi zmiłował.
[33] »O głębokości bogactw, mądrości i wiadomości Boga, jako są nieogarnione sądy Jego i niedościgłe drogi Jego.
[34] »Bo któż poznał umysł Pana, albo kto był doradcą Jego?
[35] »Albo kto Mu pierwej dał, i będzie mu oddane?
[36] »Albowiem z Niego, i przez Niego, i w Nim jest wszystko, Jemu bądź chwała na wieki wieków. Amen.