Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Przeto, o człowiecze, który sądzisz innych sam od winy wymówić się nie możesz. Albowiem w czym drugich sądzisz, siebie samego potępiasz; bo to samo czynisz, co osądzasz.
[2] »A wiemy, że sąd Boży jest według prawdy na tych, którzy takich rzeczy się dopuszczają.
[3] »Czy myślisz zatem, człowiecze, ty, który sądzisz innych, co takie rzeczy czynią, a sam je czynisz, że ujdziesz sądu Bożego?
[4] »A może gardzisz bezmiarem jego dobroci, cierpliwości i wielkoduszności, nie wiedząc, że łaskawość Boża do pokuty cię skłania?
[5] »Lecz ty w zatwardziałości swej i braku pokutującego serca skarbisz sobie gniew na dzień gniewu i zjawienia się sprawiedliwego sądu Boga,
[6] »który
odda każdemu według uczynków jego. [7] »Tym, którzy przez wytrwanie w dobrem szukają chwały, czci i nieskazitelności – żywot wieczny,
[8] »a tym, którzy się przeciwstawiają i nie uznają prawdy, ale wierzą nieprawości – gniew i oburzenie.
[9] »Utrapienie i ucisk na każdego człowieka, dopuszczającego się zła, naprzód Żyda, a potem Greka!
[10] »Chwała zaś, cześć i pokój każdemu czyniącemu dobrze, najpierw Żydowi, a potem Grekowi:
[11] »u Boga bowiem nie ma względu na osobę.
[12] »Bo ci, co zgrzeszyli bez Zakonu, bez Zakonu poginą, a którzy zgrzeszyli w Zakonie, przez Zakon będą sądzeni.
[13] »Nie ci bowiem, którzy słuchają Zakonu, sprawiedliwi są przed Bogiem, ale ci, którzy Zakon wypełniają będą usprawiedliwieni.
[14] »Bo gdy poganie, którzy Zakonu nie mają, z natury czynią, co Zakon nakazuje, to chociaż Zakonu nie mają, sami sobie są Zakonem i ujawniają treść Zakonu wypisaną w swych sercach.
[15] »Poświadcza to im i ich sumienie, gdy różne ich myśli oskarżają się nawzajem lub bronią.
[16] »(
Okaże się to) w dniu, w którym Bóg sądzić będzie tajemnice ludzkie, według Ewangelii mojej przez Jezusa Chrystusa.
[17] »Cóż tedy, że nazywasz się Żydem, polegasz na Zakonie i chlubisz się w Bogu,
[18] »a oświecony Zakonem, znasz wolę jego i rozpoznajesz, co lepsze.
[19] »Cóż tedy, jeśli uważasz się za wodza ślepych, za światło dla tych, którzy są w ciemności,
[20] »za mistrza dla nieoświeconych, za nauczyciela dzieci, mającego w Zakonie wyraz wszelkiej wiedzy i prawdy.
[21] »(
A sam), ucząc drugich, nie uczysz samego siebie; głosząc, że nie trzeba kraść, kradniesz;
[22] »mówiąc, żeby nie cudzołożono, cudzołożysz; ty, który brzydząc się bałwanami, dopuszczasz się świętokradztwa,
[23] »a chlubiąc się Zakonem, przez łamanie Zakonu znieważasz Boga?
[24] »Bo przecież napisane:
Z waszej przyczyny poganie bluźnią imieniu Bożemu. [25] »Obrzezanie wprawdzie jest pożyteczne, jeżeli zachowujesz Zakon. Jeśli jednak łamiesz Zakon, obrzezanie twoje staje się zbyteczne.
[26] »Jeżeli więc ten, kto nie jest obrzezany, zachowuje postanowienia Zakonu, czyż jego nieobrzezanie nie będzie mu poczytane za obrzezanie?
[27] »A ten, który choć z natury jest nieobrzezany, ale wypełnia Zakon, będzie sądził ciebie, który mając tekst Zakonu i obrzezanie, Zakon łamiesz.
[28] »Nie ten bowiem jest Żydem, który jest nim na zewnątrz; ani ten jest obrzezany, kto jest nim jawnie na ciele.
[29] »Ale ten jest Żydem, który jest nim w skrytości; i ten jest obrzezany, kto jest nim w sercu i w duchu, a nie według litery: taki ma chwałę, nie u ludzi, ale u Boga.