Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Mówię więc: Czy Bóg odepchnął
od siebie swój lud? Z pewnością nie; albowiem i ja jestem Izraelitą, z potomstwa Abrahama, z pokolenia Beniamina.
[2] »Nie odepchnął
od siebie Bóg swojego ludu, który wcześniej poznał. Czy nie wiecie, co mówi Pismo o Eliaszu? Jak zwraca się
do Boga przeciwko Izraelowi, mówiąc:
[3] »Panie! Proroków Twoich zabili, ołtarze Twoje zburzyli i zostałem pozostawiony
tylko ja sam, i szukają mojej duszy.
[4] »Ale co mówi
do niego
Boża odpowiedź? Zostawiłem sobie siedem tysięcy mężów, którzy nie zgięli kolana przed Baalem.
[5] »Tak więc i teraz, w tym czasie pozostała resztka według wybrania
z łaski.
[6] »A jeśli z łaski, to już nie z uczynków, inaczej taka łaska już nie byłaby łaską; a jeśli z uczynków, to już nie z łaski, gdyż taki uczynek nie byłby już uczynkiem.
[7] »Cóż więc? Czego Izrael poszukuje, tego nie osiągnął; ale wybrani osiągnęli, a inni zostali zatwardzeni.
[8] »Tak, jak jest napisane: Dał im Bóg ducha głębokiego snu: oczy, aby nie widzieli i uszy, aby nie słyszeli, aż do dzisiejszego dnia.
[9] »A Dawid mówi: Niech stół ich stanie się im sidłem i pułapką, i potrzaskiem, i odpłatą;
[10] »Niech ich oczy zostaną zaćmione, aby nie widzieli, a ich grzbiet
na zawsze zegnij.
[11] »Mówię więc: Czy potknęli się, aby upaść? Z pewnością nie; ale z powodu ich odstępstwa zbawienie
objęło pogan, aby ich
pobudzić do zazdrości.
[12] »Jeżeli natomiast ich odstępstwo jest bogactwem świata, a ich porażka bogactwem pogan, o ile bardziej ich pełnia?
[13] »Albowiem mówię wam poganom: Na ile ja jestem istotnie apostołem pogan, chlubię się moją służbą,
[14] »Obym jakoś do zazdrości pobudził tych, którzy są moimi rodakami i zbawił niektórych z nich.
[15] »Jeśli bowiem ich odrzucenie jest pojednaniem świata, to czym ich przyjęcie, jeśli nie życiem
powstałym z martwych?
[16] »A jeśli pierwocina jest święta,
to i ciasto; i jeśli korzeń jest święty,
to i gałęzie.
[17] »A jeśli niektóre z gałęzi zostały odłamane, a ty, będąc z dzikiego drzewa oliwnego, zostałeś wszczepiony pomiędzy nich i stałeś się współuczestnikiem korzenia i tłustości drzewa oliwnego,
[18] »Nie chlub się nad gałęzie; bo jeżeli chlubisz się,
to wiedz, że nie ty nosisz korzeń, ale korzeń ciebie.
[19] »Powiesz więc: Odłamane zostały gałęzie, abym ja został wszczepiony.
[20] »Dobrze, z powodu niewiary zostały odłamane, ale ty stanąłeś
w wierze; nie bądź pyszny, ale się bój.
[21] »Albowiem jeśli Bóg nie oszczędził naturalnych gałęzi, mógłby i czasem ciebie nie oszczędzić.
[22] »Zobacz więc dobroć i surowość Boga, surowość wobec tych, którzy upadli, a dobroć wobec ciebie, jeślibyś utrzymał się w dobroci; skoro i ty
możesz zostać odcięty.
[23] »Ale i oni, jeśli nie będą trwali w niewierze, zostaną wszczepieni, gdyż Bóg jest mocny ponownie ich wszczepić.
[24] »Bo jeśli ty jesteś odcięty z drzewa oliwnego, dzikiego z natury, a wbrew naturze zostałeś wszczepiony w szlachetne drzewo oliwne, o ile bardziej ci, zgodnie z naturą, zostaną wszczepieni w swoje własne drzewo oliwne!
[25] »Bo nie chcę, bracia, abyście byli nieświadomi tej tajemnicy – żebyście we własnym mniemaniu nie
uważali się za rozumnych – że zatwardziałość przyszła na część Izraela, aż do
czasu, gdy wejdzie pełnia pogan.
[26] »I w ten
właśnie sposób będzie zbawiony cały Izrael, tak, jak jest napisane: Przyjdzie z Syjonu Ten, który ratuje i odwróci bezbożności od Jakuba.
[27] »I takie
będzie z nimi ode mnie przymierze, kiedy zabiorę
od nich grzechy.
[28] »Według Ewangelii istotnie są nieprzyjaciółmi z powodu was; lecz według wybrania są umiłowanymi z powodu ojców.
[29] »Albowiem Bóg nie żałuje
swoich darów łaski i powołania.
[30] »Bo tak, jak i wy niegdyś byliście nieposłuszni Bogu, ale teraz doznaliście miłosierdzia z powodu ich nieposłuszeństwa,
[31] »Tak i oni teraz nie okazali posłuszeństwa, aby
dla okazanego wam miłosierdzia i oni doznali miłosierdzia.
[32] »Bowiem Bóg zamknął razem wszystkich w nieposłuszeństwie, aby zmiłować się nad wszystkimi.
[33] »O głębio bogactwa i mądrości, i poznania Boga! Jak niezbadane są Jego sądy i niewyśledzone są Jego drogi!
[34] »Bo kto poznał myśl
Pana? Lub kto stał się Jego doradcą?
[35] »Albo kto dał Mu najpierw coś i zostanie mu
za to oddane w zamian?
[36] »Gdyż z Niego i przez Niego, i ku Niemu
jest wszystko; Jemu chwała na wieki. Amen.