Teksty » Nowa Biblia Gdańska » Księga Koheleta » Rozdział 7
«  Księga Koheleta 6 Księga Koheleta 7 Księga Koheleta 8  »
Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń
 
Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii
[1] »Lepsze jest dobre imię niż cenny olejek, a dzień śmierci niż dzień narodzenia. [2] »Lepiej pójść do domu żałoby, niż pójść do domu uczty; gdyż tam widać koniec wszystkich ludzi, zatem żywy bierze to sobie do serca. [3] »Lepsza zgryzota niż śmiech, bowiem w bólu oblicza szlachetnieje serce. [4] »Serce mądrych jest w domu żałoby, a serce głupich w domu wesela. [5] »Lepiej słuchać przygany mędrca, niż przysłuchiwać się śpiewowi głupców. [6] »Bo śmiech głupca jest taki, jak trzeszczenie cierni pod garnkiem; więc to także jest marność. [7] »Zdzierstwo ogłupia mądrego, a serce psuje przekupstwo. [8] »Lepszy koniec rzeczy niż jej początek; lepszy cierpliwy niż wyniosły. [9] »W swoim duchu nie rwij się do gniewu, gdyż gniew mieści się w łonie głupców. [10] »Nie mów: Co to się stało, że dni dawniejsze były lepsze niż obecne? Bo nie z mądrości o to pytasz. [11] »Mądrość jest równie dobrą jak majętność; jest ona zaletą dla tych, którzy widzą słońce. [12] »Gdyż mądrość użycza cienia oraz pieniądz użycza cienia; mądrość dla tego, który ją posiada jest zaletą poznania i prowadzi do zachowania życia. [13] »Przypatruj się Bożemu dziełu; kto zdoła wyprostować co On skrzywił? [14] »W dzień szczęśliwy zażywaj szczęścia, a w dzień niedoli uważaj, że i ten stworzył Bóg w przeciwstawieniu do tamtego. A dlatego, aby człowiek niczego się nie dowiedział, co po nim będzie. [15] »To wszystko widziałem w dniach mojej znikomości. Niejeden sprawiedliwy znika ze swoją sprawiedliwością a niejeden niegodziwiec długo żyje pośród swojej niecności. [16] »Nie bądź zbyt sprawiedliwym oraz zanadto nie mędrkuj; czemu się miałbyś zmarnować? [17] »Nie bądź zbyt niepobożnym, ani zbyt głupim; czemu miałbyś umrzeć przed swoim czasem? [18] »Dobrze jest, abyś się tego trzymał, a od tamtego nie puszczał twojej ręki; bo kto się obawia Boga unika tego wszystkiego. [19] »Mądrość daje mądremu więcej obrony, niż dziesięciu mocarzy, którzy są w mieście. [20] »Zaiste, nie ma na ziemi sprawiedliwego człowieka, który by stale czynił dobrze i nie grzeszył. [21] »Nie zwracaj twojej uwagi na wszystkie słowa, które powtarzają ludzie, byś nie słyszał kiedy ci złorzeczy twój sługa. [22] »Gdyż niejednokrotnie się zdarzało co wiadomo twojemu sercu że i ty złorzeczyłeś innym. [23] »Wszystko to doświadczyłem mądrością, więc powiedziałem sobie: Chcę osiągać mądrość ale pozostała ode mnie daleką. [24] »Dalekim jest, co dalekim było, oraz głębokim, tak, głębokim. Kto to zbada? [25] »Zwróciłem się moim sercem, aby poznać, zbadać i poszukać mądrości oraz wyniku wszystkiego; lecz tylko po to, aby poznać, że niegodziwość jest głupotą, a głupota szałem. [26] »Znalazłem też kobietę bardziej gorzką niż śmierć; jest ona podobna do potrzasku, jej serce do sieci, a jej ręce do kajdan. Kogo sobie Bóg upodobał tego od niej ocala, ale grzesznik bywa przez nią pojmany. [27] »Oto co znalazłem mówi Kohelet łącząc jedno z drugim, aby dojść do wyniku. [28] »Czego wciąż szukałem, tego nie znalazłem. Znalazłem jednego człowieka wśród tysiąca, lecz kobiety między tymi wszystkimi nie znalazłem. [29] »Uważaj do tego jedynie doszedłem że Bóg stworzył człowieka prostym, ale oni szukają różnych pomysłów. 
«  Księga Koheleta 6 Księga Koheleta 7 Księga Koheleta 8  »


 Źródło tekstu: Śląskie Towarzystwo BiblijneOpis prezentowanego tekstu: Przekład opracowany przez Śląskie Towarzystwo Biblijne. Stary Testament opracowany na bazie hebrajsko - polskiego przekładu Tanach - dokonanego przez Izaaka Cylkowa, greckiego tekstu Septuaginty oraz Biblii Gdańskiej; zaś Nowy Testament tłumaczony ze zbioru greckich manuskryptów, znanych jako "Textus Receptus". Publikacja tekstu zgodnie z prawami zawartymi na stronie przekładu: "Prawa autorskie nie zastrzeżone. Powielanie, kopiowanie i propagowanie tekstu NBG jak najbardziej wskazane (bez żadnych dodatków w tekście, czy uzupełnień Pisma). "