Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Wszak powinniście wiedzieć o tem, bracia, iż ojcowie nasi wszyscy pod obłokiem byli, i wszyscy przez morze przeszli:
[2] »i wszyscy w Mojżesza, w obłoku i w morzu, ochrzczeni zostali:
[3] »i wszyscy jedli tenże pokarm duchowny:
[4] »i wszyscy pili tenże napój duchowny (a pili z opoki duchownej, która im towarzyszyła: a opoką był Chrystus):
[5] »ale nie w wielu z nich Bóg podobał sobie: bo polegli na puszczy.
[6] »A toć były figury dla nas, abyśmy nie pożądali złego, jak oni pożądali.
[7] »I abyście się nie stawali bałwochwalcami, jak niektórzy z nich, jak napisano jest: Usiadł lud jeść i pić: a potem wstali i jęli się bawić.
[8] »I abyśmy się nie dopuszczali porubstwa, jak niektórzy z nich porubstwa dopuścili się byli: i legło ich dnia jednego dwadzieścia trzy tysiące.
[9] »I abyśmy nie kusili Chrystusa, jak niektórzy z nich kusili: i od wężów poginęli.
[10] »I abyście nie szemrali, jak niektórzy z nich szemrali i poginęli od niszczyciela.
[11] »Wszystko to wydarzyło się im jako figura rzeczy przyszłych: a napisano jest, iżby było przestrogą dla nas, którym żyć wypadło w tych czasach ostatnich.
[12] »Przeto kto mniema, że stoi, niech patrzy, aby nie upadł.
[13] »Pokusa się was nie jęła, jedno ludzka: a wiernyć jest Bóg i nie dopuści kusić was nad siły wasze: ale razem z pokusą da też wyjście z niej, abyście ją przetrzymać mogli.
[14] »Dlatego, najmilsi, uciekajcie od bałwochwlstwa.
[15] »Przemawiam, jak do mądrych: rozsądźcie sami, co mówię.
[16] »Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czy nie jest uczestnictwem we krwi Chrystusowej? a chleb, który łamiemy, czy nie jest uczestnictwem w ciele Pańskiem?
[17] »Bo wiele nas jednym chlebem, jednem ciałem jest: wszyscy, którzy jednego chleba uczestnikami jesteśmy.
[18] »Patrzcie na Izraela wedle ciała: czy ci którzy pożywają z ofiar, nie są uczestnikami ołtarza?
[19] »Cóż tedy? czy mówię, iżby rzecz ofiarowana bałwanom miała czem być? albo żeby bałwan miał czem być?
[20] »Bynajmniej: ale to mówię, że co poganie ofiarują, czartom ofiarują, a nie Bogu. A ja nie chcę, abyście do spółki z czartami należeli.
[21] »Nie możecie pić kielicha Pańskiego, i kielicha czartowskiego: nie możecie być uczestnikami stołu Pańskiego, i stołu czartowskiego.
[22] »Mamyż drażnić Pana? Czyśmy mocniejsi od niego?
[23] »Wszystko mi wolno, ale nie wszystko rzecz pożyteczna: wszystko mi wolno, ale nie wszystko służy ku zbudowaniu.
[24] »Niech nikt nie szuka co swego, lecz co bliźniego jest.
[25] »Wszystko, co sprzedają w jatkach, jedzcie: nic nie pytając, dla spokoju sumienia.
[26] »Pańska jest ziemia, i co napełnia ją.
[27] »Jeśli kto z niewiernych zaprasza was, a wy iść zechcecie, wszystko co wam podadzą, jedzcie: nic nie pytając, dla spokoju sumienia.
[28] »A jeśliby kto rzekł: To z ofiary bałwanom: nie jedzcie przez wzgląd na tego, który ostrzegł, i na sumienie:
[29] »na sumienie, mówię, nie twoje, ale drugiego. Bo i dlaczegóżby sumienie cudze miało być sędzią wolności mojej?
[30] »Jeśli ja pożywam z dziękczynieniem, czemuż potwarzać mię mają za to, za co ja Bogu dziękuję?
[31] »Czy tedy jecie, czy pijecie, czy co innego czynicie, wszystko na chwałę Bożą czyńcie.
[32] »Nie dawajcie zgorszenia żydom, poganom i Kościołowi Bożemu:
[33] »jako i ja staram się dogodzić wszystkim we wszystkiem, nie szukając co mnie jest pożyteczne, lecz wielom, aby byli zbawieni.