Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Ten Melchysedech był królem Salemu i kapłanem Boga prawdziwego. Wyszedł on na spotkanie Abrahama i błogosławił mu, gdy ten wracał jako zwycięzca królów.
[2] »Abraham złożył mu wówczas dziesięcinę ze wszystkiego. Zauważcie tu, że nazwa Melchysedech oznacza króla sprawiedliwości; zaś król Salemu znaczy toż samo, co król pokoju.
[3] »Melchysedech ten wzmiankowany jest bez ojca, bez matki, bez rodowodu; nie masz tu mowy ani o jego urodzeniu, ani o jego śmierci. Z tego względu jest on obrazem Syna Bożego, jest wiecznym kapłanem.
[4] »Otóż przypatrzmy się, kto jest ten Melchysedech, któremu Abraham patryarcha złożył dziesięcinę z przedniejszych rzeczy.
[5] »Kapłani, synowie Lewiego, mają prawo pobierania dziesięciny od braci swoich Izraelitów. Mówię, braci, boć wszyscy oni są potomkami Abrahama, a zatem między sobą braćmi.
[6] »Tymczasem obcy dla tego rodu, Melchysedech, bierze dziesięcinę od Abrahama, i błogosławi temu, który od Boga objetnicę otrzymał.
[7] »Nie ulega wątpliwości, że niższy od wyższego błogosławieństwo otrzymuje,
[8] »i, że synowie Lewiego pobierający dziesięciny, ulegają śmierci; o śmierci zaś Melchysedecha pismo nic nie mówi.
[9] »A nadto, trzeba dodać, że w osobie Abrahama i Lewi, który ma prawo pobierania dziesięciny, dziesięcinę Melchysedechowi złożył:
[10] »boć jeszcze wówczas nie żył na świecie Lewi, gdy Abraham dziesięcinę składał Melchysedechowi.
[11] »Gdyby przeto kapłaństwo Lewiego było szczytem doskonałości z tego powodu, że za jego czasów naród prawo otrzymał: - to po cóż miałby powstawać inny kapłan wedle porządku Melchysedecha, nie zaś wedle porządku Aarona?
[12] »Ze zmianą kapłaństwa musi nastąpić i zmiana prawa.
[13] »Kapłan, którego wyobrażał Melchysedech, wychodzi z tego pokolenia, które nie należało do służby ołtarza.
[14] »Jest rzeczą dowiedzioną, że Pan nasz pochodzi z pokolenia Judy, które wedle Mojżesza z kapłaństwem nic nie miało wspólnego.
[15] »I większy jest jeszcze dowód na to, że miał powstać kapłan wedle porządku Melchysedecha,
[16] »a dowodem tym jest to, że miał on przyjść na świat nie wedle praw natury, ale wedle praw życia wiecznego,
[17] »boć powiedziano: Ty jesteś kapłanem na wieki wedle porządku Melchysedecha.
[18] »Proroctwo to zapowiadało unieważnienie poprzedniego kapłaństwa, które było niedoskonałem i niedostatecznem:
[19] »bo zakon stary nie miał w sobie nic doskonałego. Był on tylko wstępem do lepszej nadziei, która nas do Boga przybliża.
[20] »I o ile tu pośredniczyła przysięga, (przy ustanowieniu poprzedniego kapłaństwa nie było przysięgi,
[21] »tu zaś miała miejsce przysięga, bo napisano: Zaprzysiągł Pan, i nie pożałuje tego: Ty jesteś kapłanem na wieki,)
[22] »o tyle ten nowy kapłan, Jezus, stał się zakładnikiem lepszego przymierza.
[23] »Poprzednich kapłanów było wielu, bo ulegali śmierci:
[24] »ten zaś, dla tego że jest nieśmiertelnym, ma wieczne kapłaństwo.
[25] »Ta też jest przyczyna, że zbawić on może tych, którzy przezeń do Boga się udają: bo on nigdy nie umierając, zawsze się za nami wstawia do Boga.
[26] »Takiego też nam było potrzeba kapłana, jakim jest ten Pan nasz święty, niewinny, niepokalany, nic z grzechem nie mający wspólnego, wyższy nad same niebiossa.
[27] »Nie potrzebuje on, jako poprzedni kapłani, składać codzienne ofiary naprzód za siebie a potem za lud: on jedną złożył ofiarę, ale w ofierze tej złożył samego siebie.
[28] »Zakon ustanowił kapłanów uległych słabościom: przysięga zaś Boża mianowała kapłanem Syna na wieki doskonałego.