Teksty » Przekłady bpa F. Jaczewskiego » List do Rzymian » Rozdział 9
«  List do Rzymian 8 List do Rzymian 9 List do Rzymian 10  »
Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń
 
Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii
[1] »Jako Chrześcianin, świadczę się sumieniem mojem, że to, co powiem, jest prawdą, bo pochodzi z natchnienia Ducha świętego; [2] »i jest mi powodem smutku i ciągłej, a wielkiej boleści serca mojego. [3] »Mówię tu o żydach; pragnąłbym być odrzuconym przez Chrystusa, aby oni byli zbawieni: boć są to moi bracia, moi powinowaci wedle ciała. [4] »Są to Izraelici, których Bóg przysposobił za synów, których wsławił swemi cudami, którym powierzył swe objawienie, swe prawa, swą cześć, swe obietnice; [5] »którzy mieli tylu sławnych przodków, z których wedle ciała narodził się Chrystus a który, jako Pan całego stworzenia, niech będzie błogosławiony na wieki. Amen. [6] »Nie dla tego zaś mam tę boleść, aby słowo Boże miało się w nicość obrócić: - boć nie wszyscy, co od Izraela pochodzą, są Izraelitami; [7] »ani też wszyscy synowie Abrahama uważają się za jego synów, boć synem jego, jak to powiedziano, jest tylko Izaak. [8] »To jest: nie ci uważają się za synów Abrahama, którzy odeń wedle ciała pochodzą, ale ci, których on zrodził wskutek objetnicy Bożej. [9] »Objetnicę zaś tę otrzymał Abraham w tych słowach: Za rok wrócę, a Sara mieć będzie syna. [10] »I drugi przykład przywiodę z historyi Rebeki, która Izaakowi powiła bliźnięta [11] »Gdy ci dwaj synowie jeszcze się nie urodzili, a tem więcej, gdy jeszcze nic ani dobrego ani złego nie uczynili; Bóg, aby pokazać, że jedynie wedle swej woli działa, [12] »nie z powodu zasługi jednego albo drugiego powiedział o nich: [13] »że starszy służyć będzie młodszemu, jak to napisano: Jakóba umiłowmłem, a Ezawa znienawidziłem. [14] »Może przeto powiemy, że Bóg jest niesprawiedliwy? Bynajmniej, [15] »do Mojżesza bowiem rzekł on: Sprzyjać będę temu, komu zechcę sprzyjać; i zmiłuję się nad tym, nad kim się zechcę zmiłować. [16] »A przeto pozyskanie łaski nie zależy ani od woli człowieka, ani od jego ubiegania się o nią, ale od miłosierdza Bożego. [17] »Objaśnię to na przykładzie. Do Faraona Bóg rzekł: Dla tego wzbudziłem cię i upór na cię dopuściłem, abym pokazał moc moję; aby imię moje stało się głośnem po całym świecie. [18] »Nad kim się tedy Bóg chce, nad tym się lituje; a kogo chce, tego zatwardza. [19] »Rzeczesz mi tedy: Dlaczego żali się Bóg na ludzi, że są złymi, kiedyć to od niego głównie zależy, aby dobrymi lub złymi byli: boć któż woli Bożej oprzeć się zdoła? [20] »O człowiecze! ktoś ty jest, abyś o Bogu tak mówił? Czyż garnek mówi do garncarza: czemuś mnie tak uczynił? [21] »Czyż garncarz z jednej bryły gliny nie ma prawa robić jednego naczynia ku czci, a drugiego ku zelżywości? [22] »Cóż jest w tem niesprawiedliwego, że Bóg, chcąc okazać swój gniew i potęgę swoją, przez długi czas cierpliwie znosił naczynia gniewu zdolne tylko ku zatraceniu; [23] »a z drugiej strony, aby okazać bogactwo swej łaski, ulitował się nad innymi, i tych do chwały przeznaczył? [24] »Do tych to ostatnich należymy i my, których Bóg powołał tak z pomiędzy żydów, jako i pogan. [25] »A nie jest to rzecz nowa, o której tu mówię, ale dawno przepowiedziana. U Ozeasza czytamy: Obcy mi lud nazwę moim ludem, i lud odrzucony - ludem umiłowanym, - ludem, który miłosierdzia doznał. [26] »Stanie się to, że w miejscu, gdzie mieszkały ludy odrzucone, zamieszkają dzieci Boże. [27] »Izaijasz zaś o Izraelitach tak pisze: Chociaż Izraelitów będzie jako piasku morskiego, - to przecież tylko drobna ich cząstka zbawioną zostanie. [28] »Bóg w sprawiedliwości swojej wyda wyrok, który strawi i umniejszy ich liczbę. [29] »I w innem miejscu tenże Izaijasz mówi: Gdyby Pan Zastępów nie pozostawił z nas resztek, zaginęlibyśmy jako Sodoma i jako Gomora. [30] »Cóż na to rzeczemy? Rzeczemy to, że poganie, których uważano za bezbożnych, zostali usprawiedliwieni; a usprawiedliwieni za to, że uwierzyli w Boga, który usprawiedliwia; [31] »Izraelici zaś, którzy trzymali się prawa, mającego ich do usprawiedliwienia przyprowadzić, od usprawiedliwienia tego wyłączeni zostali. [32] »A to dla czego? Bo usprawiedliwienia tego usiłowali oni dostąpić nie przez wiarę, ale przez wypełnianie obrzędów prawa. Potknęli się oni o kamień obrażenia, [33] »o którym napisano: Oto ja położę na Syonie kamień obrażenia i skałę zgorszenia: ale wszelki, który uwierzy weń, zawstydzon nie będzie. 
«  List do Rzymian 8 List do Rzymian 9 List do Rzymian 10  »