Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »l widząc rzesze wstąpił (Jezus) na wzgórze; a gdy usiadł, przystąpili doń uczniowie Jego;
[2] »On zaś, otworzywszy usta swe, tak ich nauczał:
[3] »Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem ich jest królestwo niebieskie.
[4] »Błogosławieni cisi, albowiem oni posiądą ziemię.
[5] »Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
[6] »Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
[7] »Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią.
[8] »Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
[9] »Błogosławieni pokój czyniący, albowiem oni synami Bożymi nazwani będą.
[10] »Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem ich jest królestwo niebieskie.
[11] »Błogosławieniście, gdy wam złorzeczyć i prześladować was będą, i gdy wszelką niegodziwość kłamliwie zarzucać wam będą ze względu na Mnie.
[12] »Cieszcie się i radujcie, albowiem zapłata wasza obfita jest, w niebiesiech. Tak przecież prześladowano i proroków, którzy żyli przed wami.
[13] »Wy jesteście solą ziemi. Lecz gdyby sól zwietrzała, czemże ją nasolić? Na nic już się nie zda, chyba na wyrzucenie i podeptanie przez ludzi.
[14] »Wyście światłem świata. Nie może się ukryć miasto, leżące na szczycie góry.
[15] »A i światła nie zapalają, by je stawić pod korcem, ale na świeczniku, aby świeciło wszystkim, którzy są w domu.
[16] »Tak niechaj świeci światłość wasza przed ludźmi, aby widząc dobre uczynki wasze, chwalili Ojca waszego, który jest w niebiesiech.
[17] »Nie sądźcie, że przyszedłem znieść zakon albo proroków; nie przyszedłem znosić, lecz uzupełnić.
[18] »Zaprawdę też powiadam wam: dopóki nie przeminą niebo i ziemia, ani jedno jota, ani jedna kreska z prawa nie zaginie, aż się wszystko spełni.
[19] »Ktoby przeto chciał znieść jeden z tych najmniejszych przepisów, i tak pouczał ludzi, ten będzie najmniejszym w królestwie niebieskiem. Ktoby natomiast zachował i nauczał, ten będzie wielkim w królestwie niebieskiem.
[20] »A przeto powiadam wam, że jeśli sprawiedliwość wasza nie będzie większa, niż uczonych i faryzeuszów, <z pewnością> nie wnijdziecie do królestwa niebieskiego.
[21] »Słyszeliście, iż powiedziano w Starym Zakonie: »Nie zabijaj; ktoby zaś zabił, tego czeka sąd«.
[22] »A Ja wam powiadam; że każdy, kto się gniewa na brata swego, tego czeka sąd; ktoby zaś rzekł bratu swemu »zakało«, tego czeka Najwyższy Trybunał; a ktoby rzekł: »bezbożniku«, tego czeka piekło ogniste.
[23] »Jeśli zatem przyniesiesz ofiarę swą do ołtarza, a tam przypomnisz sobie, że brat twój ma coś przeciwko tobie,
[24] »zostaw tam przed ołtarzem ofiarę swą, a idź, pojednaj się wpierw z bratem swoim, a wtedy wróciwszy się złóż ofiarę swoją.
[25] »Pogódź się z oskarżycielem swym prędko, dopóki z nim idziesz drogą; by snadź oskarżyciel nie oddał cię sędziemu, a sędzia {nie oddał cię} dozorcy, i by nie wtrącono cię do więzienia.
[26] »Zaprawdę powiadam ci: nie wyjdziesz stamtąd, dopóki nie wypłacisz się do ostatniego szeląga.
[27] »Słyszeliście, iż powiedziano {w Starym Zakonie}: »Nie cudzołóż«.
[28] »A Ja wam powiadam, że każdy, kto pożądliwie patrzy na niewiastę, już ją zcudzołożył w sercu swojem.
[29] »Jeśli cię tedy twoje prawe oko ciągnie do grzechu - wyłup je i odrzuć od siebie; bo lepiej dla ciebie, jeżeli stracisz jeden z członków swych, niż gdyby całe ciało twoje wrzucone być miało do piekła.
[30] »A choćby cię twa prawica ciągnęła do grzechu, odetnij ją i odrzuć od siebie; bo lepiej dla ciebie, jeżeli stracisz jeden z członków swych, niż gdyby całe ciało twoje miało pójść do piekła.
[31] »Powiedziano także: »Kto chce oddalić żonę swoją, niech jej da list rozwodowy.
[32] »A Ja wam powiadam: wyjąwszy wypadek rozpusty, każdy ktoby oddalił żonę swoją, staje się sprawcą jej cudzołóstwa; ktoby zaś oddaloną pojął, cudzołoży.
[33] »Słyszeliście również, że powiedziano w Starym Zakonie: »Nie przysięgaj fałszywie«, »ale dochowaj przysiąg twych Panu«.
[34] »A ja wam powiadam: Zgoła się nie przysięgajcie! ani na niebo, bo jest tronem Boga;
[35] »ani mi ziemię, bo jest podnóżkiem stóp Jego; ani na Jerozolimę, bo jest miastem wielkiego króla;
[36] »ani na głowę swoją nie przysięgaj, bo nie możesz włosa jednego białym uczynić lub czarnym.
[37] »Ale mowa wasza niech będzie »tak, tak«, lub »nie, nie«; co bowiem jest ponadto, ode złego jest.
[38] »Słyszeliście, iż powiedziano: »Oko za oko, a ząb za ząb«.
[39] »A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie <zaciętego> oporu złemu; lecz jeśli kto uderzy cię w {twój} prawy policzek, nadstaw mu i drugi;
[40] »a ktoby dla sukni chciał cię wodzić po sądach, odstąp mu i płaszcza;
[41] »a ktoby cię przymuszał do tysiąca kroków, idź z nim drugie tyle.
[42] »Prosi cię kto, daj mu; a chce kto pożyczki od ciebie, nie odmawiaj.
[43] »Słyszeliście, iż powiedziano: »Będziesz miłował bliźniego swego, a miał w nienawiści nieprzyjaciela swego«.
[44] »A ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjaciół waszych, {czyńcie dobrze tym, którzy was nienawidzą}, i módlcie się za tych, którzy was prześladują {i potwarzają},
[45] »abyście byli synami Ojca waszego, który jest w niebiesiech, który każe wschodzić słońcu swemu nad dobrymi i złymi, i spuszcza deszcz na sprawiedliwych i niesprawiedliwych.
[46] »Jeśli bowiem miłujecie tych, którzy was miłują, jakąż nagrodę mieć będziecie? Czyż nie czynią tego także celnicy?
[47] »A gdy pozdrawiacie tylko braci swoich, cóż wielkiego czynicie? Czyż i poganie tego <samego> nie czynią?
[48] »Bądźcież tedy doskonałymi, jak i Ojciec wasz niebieski doskonały jest.